HUTSAK
Euskera ikasgaiarekin hasteko, lehendabizi, gure euskera maila ariketa batzuekin neurtu genuen. Horretarako bi ariketa egin genituen, testu bateko akatsak zuzendu eta taula bateko adibide batzuk moldatu genituen, gure akatsak ikusteko.
Paula Kasares (NUP)
Bestalde, jakina dago herririk
euskaldunenak, IV. Inkesta Sociolinguistikoaren arabera, biztanleen % 80tik
gora euskaldunak dituztenak, herririk txikienak izaten direla. Hala bada,
ikuspegi kuantitatibo batetik euskararen egoerarako herri txiki euskaldunak
ezer gutxi badira ere, kualitatiboki, hizkuntzaren bizitasunerako berebiziko garrantzia dute.
Herri euskaldunak eta eskola txikiak
Euskararen berreskuratze sozialaren prozesua hizkuntzaren
hiritartzea ekarri du. Azken mendean euskara hiritik baztertuta egon da. Bereziki,
landa eremuetako mintzaira izatetik, eta nekazalgo eta arrantzuaren bizimolde
tradizionalei lotuta egotetik, modernitateari eta hirietako bizimoduari egokitu
zaie gutxi-asko. Egun, euskaldun gehienak hirietan bizi dira eta oso ehuneko apala baino
ez, aldiz, herri txikitan.
Herri
euskaldun horietako eskolei erreparatu nahi diet, nagusiki, herri txikietan eta
auzoetan egoten diren landa eremuetako eskola txikiei. Zergatik merezi dute
arreta hezkuntza errealitate ñimiño horiek?
Hizkuntzaren
ikuspegitik, hiztun kopuru urria izanagatik, dago herri euskaldunetan euskara bizi-bizirik,
belaunaldi guztietako herritarren mintzaira izaten baita eta ohiko harremanetan
erabiltzen da. Herri txiki horiek hizkuntzaren bizitasunerako beharrezkoak
dira, Joshua A. Fishmanen hitzetan «demographically
concentrated and intergenerationally continuous» («demografikoki
kontzentratuak eta belaunaldien artean jarraiak») baitirelako. Horregatik, «heartlands of minority languages» deitu
izan zaie, hotz, hizkuntza gutxituen oinarriak. Gurean, Mikel Zalbide
euskaltzainak "arnasguneak" erabiltzen du euskara gizarte
harremanetan ohizkoa duten herri-eskualdeei esateko. Herri euskaldun horietan
euskarak bertako mintzamolde eta erregistro jatorrak (hitanoa, soziolektoak...)
garbienak eta bizienak atsiki dituelako.
Herri
txikien ikuspegitik, eskolak bizia ematen dio herriari, haien bihotza eta
bizipoza delako. Haurrak herrian dabiltza egun osoan eta eskolak bertako
kulturari eta ohiturei eusten die, haurrak bertako kultura ohituretan
sozializatuz: inauteriak direla, Olentzero, Orakunde (Ostegun Santuko haurren
eguna), Santa Agueda, festak... Eskola txikiek beste eskola eredu bat izan nahi dute.
Bestalde, eskolak, zerbitzu gisa, biztanleak herrixkan gera daitezen laguntzen
du.
Familien
eta haurren ikuspegitik, ikasleak herriari estuki lotutako eskola batean azten
dira, herriaren bizitzan errotutak. Adin dezberdineko haurrak biltzen dira
ikastalde berean eta horrek elkar eragina eta kooperazioa era naturalean
sustatzen ditu. Gainera, eskola txikietan gurasoen implikazioa handiagoa izaten
da.
Beraz,
herri txikietan eskolak hizkuntzari ezik herriko bizimodu, ohitura eta kultura eusteari
ere eragiten dio. Jacqueline L. Urla antropologoak eta Jakoba Errekondo
nekazaritza-ingeniariek honela idatzi dute Zerain herriaz eta hango eskolataz:
«One of the first steps locals took to
preserve their community was to create a school in town for their younger
children. Keeping children close to their families and neighbours during their
early socialization was regarded by residents to be essential for the
transmission of local culture, language, and customs as well as the formation
of closer life long bonds with their peers». Hau da, Zerainen tokiko
garapen iraunkorrerako lehen hurratxetako bat herriko haur txikientzako eskola
sortzea izan zen. Izan ere, Zeraineko haurrak herrian, haien familia eta
auzokidekin atxikitzea funtsezkotzat jo dute herriaren kulturaren, hizkuntzaren
eta ohituren transmisiorako, baita tokian errotutako bizimodua bermatzeko.
Herri txikietako edo auzoetako eskolak gure hezkuntza
sistemako errealitate kuantitatiboki txikia baina kualitatiboki garrantzitxuak
dira. Azken hamarkadetan teknologia berriek
eskola txikien arteko elkarlana eta koordinazioa erreztu dute. Adibidez, Gipuzkoako eskola
txikien sarea 1987. urtean abiatu zen. Irakasle talde batek, eskola txikien
balioaz jabeturik, elkartzen hasi ziren. Gaur egun Gipuzkoako eskola txikiak 26
dira eta mila bat ikasle biltzen dira haietan. Bizkaian 24 eskola txiki daude.
Araban herrietako eskolen arazoei aurre egiteko Landa Eskolen Foroa sortu berri
dute. Nafarroan landa eremuko eskolak 79 badira ere, hemendik aurrera 78 izanen dira. Izan ere, duela
haste batzuk Nafarroako Mendialdeko Erasungo herriko eskolarentzat azken
ikasturtea izan da. Heldu den ikasturtean Eransungo neska-mutikoak Santestebaneko
ikastetxe publikora bildu beharko dituzte.
Adibide
horretan oinarriturik, Eransungo herriak eskolari eusteko aleginak egin baditu
ere, Nafarroko Gobernuko Hezkuntza Departamentuak eskola ixtearen erabakia
aurrera eraman du, gutxienez 5 ikasle behar baitirelako eskola zabalik izateko,
horrek eskolen itxiera behin betikoa izatea eragiten badu ere. Hau da, behin
itxi ezkero, eskolak ez dira berriz zabaltzen, naiz eta haur zenbakia hazi.
Hala gertatu da Erasundik hurbil dauden Zubieta eta Elgorriaga herrietan
(Malerrekan) eta Anizen (Baztanen), baita Arabako Bernedo herrian ere.
Herriak
haren eskola galtzen duenean, nolabait bizia ere galtzen duela diote.
Comentarios
Publicar un comentario